Dinsdag 2 augustus 2005.

Veiling Kunming

Dinsdag zijn we naar Kunming geweest, en omdat het nu overdag was konden we eens wat van de stad zelf zien. Toen we zondag aankwamen hebben we maar weinig kunnen zien van de stad, temeer omdat de ruiten van de bestelbus (ons vervoersmiddel hier) bedekt zijn met een zonwerende laag, waardoor je continue het idee hebt dat je in het donker rijdt
De rit richting de stad is zeer zeker de moeite waard met zijn afwisselende natuur daar het van een wat hoger gelegen berggedeelte naar een lager gedeelte gaat en dan wat dan vlakker wordt.



Op weg naar Kunming









Hoofdreden voor deze trip was enkele bedrijven bezoeken voor beregeningsspullen.
De Bloemenmarkt van Kunming is een leuke omgeving om even rond te snuffelen, alles wordt los aangeboden en is soms van bedenkelijke kwaliteit. Over de prijzen praten we maar niet, want die zijn zo laag dat niet begrijpt dat iemand er van kan leven.




Nederlandse molen op de muur tegenover de bloemenmarkt .



Binnen in de bloemenmarkt.




Oud en wijs, maar je moet hier lang blijven werken op je oude dag.




Ook allerlei vreemde etenswaar is er te koop.

B.v. bonsai boompjes kosten € 4, wat onvoorstelbaar is gezien de pracht ervan. Toevallig kwamen we ook nog wat kalanchoe’s tegen, maar niemand wist waar ze vandaan kwamen.



Kalanchoes, onbekend waar geproduceerd.


Wat informatie betreffende het verkeer:

Verkeersregels hebben ze hier wel, maar zelf rijden hier wordt nooit iets want men houdt er zo’n eigenaardige rijstijl op na dat je beter een chauffeur kan nemen.
Het verbaast ons nog het meest wat voor voertuigen ze hier gebruiken, de hoeveelheid van het soort voertuig is afhankelijk van streek en waarvoor. B.v. een personen auto zie je meer in de steden dan een paard en wagen, welke je voornamelijk buiten de steden tegenkomt. Verkeersborden voor paard en wagen komen daarintegen wel voor in de stad, maar voornamelijk waar ze dus niet mogen komen.
Men vervoert zich via allerhande vehikels van paard en wagen, fiets, soort snorfiets, scooters, (achterstevoren) bakfiets en/of gemotoriseerd, taxibrommers gesloten en/of open, gemotoriseerde driewielers van klein tot groot etc. Dit geheel is een lust voor ogen om te zien hoe dit allemaal door elkaar heen krioelt.



Paard en wagen.




Brombakfiets.




Geen idee hoe we dit vehicel moeten noemen, stinken doen ze wel.




.




.




.

De wegen zijn goed hier op enkele uitzonderingen na. Vooral in bepaalde delen van Kunming beland je van het ene moment in een totaal andere wereld. Zeg maar een 3de wereldland.
De tegenstellingen zijn hier zeer duidelijk, van welvarend naar straatarm in een tijd van een kwartier. Een tussenklasse zie je hier eigenlijk niet.

Wat de kinderen betreft hebben ze hier een zeer originele oplossing gevonden.
Alles wat bij ons nog in de luiers zou lopen, heeft hier een laten we zeggen blote billen broek. De naad van de broekjes is los gemaakt, zodat ze gewoon op straat hun behoefte kunnen doen naar gelang dit nodig is. Een koddig gezicht om te zien hoor.



Blote billen broek.

Bert zijn lengte blijft een opzienbarend gebeuren.
Men schrikt soms, staat met open mond te kijken, en te wijzen wat wel leuk is moet ik zeggen. Daarbij wij zijn momenteel hier in de omgeving de enigste van niet Chinese afkomst.

Handenarbeid is hier de gewoonste zaak van de wereld. Laagst betaalde verdiend €1 voor 8 uur werk per dag. De stadswegen worden met lange handveger en blik schoongemaakt. De tol/snelwegen worden met (heksen)bezems schoongemaakt.

Mensen met een betere betaalde baan herken je gelijk.
Deze hebben n.l. lange pinknagels.
Dit houdt in dat wij dus niet goed betaald worden want wij hebben geen lange pinknagel!!!!