Donderdag 12 juni 2003.

Met de boot over Lake Michigan en door naar Minnesota

Vroeg op vandaag, want de boot over Lake Michigan vertrekt 's morgens om 8 uur, en de volgende boot gaat pas 's avonds om 8 uur. Gelukkig hadden we gevraagd bij de campground of men wist hoe laat de boot afvaarde, want we waren er vanuit gegaan dat er meerdere boten per dag zouden gaan.

Na de boottocht richting Minnesota, doel was om in ieder geval de oversteek van de Mississippi te halen bij La Crosse.

De boottocht bleek dus niet zomaar een oversteekje te zijn met een soort pont, maar met een heuse veerboot zoals die ook varen tussen Nederland en Engeland. De tocht duurde dan ook 4 uur in totaal, vanwege het tijdsverschil tussen Michigan en Wisconsin wonnen we een uur terug, maar het duurde langer als verwacht.
De veerboot was nog een echte stoomboot, aangedreven door stoommachines die draaiden op kolen. Geen oud aftands schip, maar een goed onderhouden, op het oog moderne veerboot.
Het inrijden gaat op een aparte manier, d.w.z. je mag dat zelf niet doen. De auto openlaten met sleutels erin, en zelf lopen aan boord gaan. Bij het afrijden ging dit weer precies hetzelfde

Inrijden van de boot

Haven van Ludington

Aan boord allerlei fasciliteiten, van een onbijtzaal tot filmzaal. Uiteraard hebben we een keer een Amerikaans ontbijt genuttigd, zowaar het smaakte ook nog.

Amerikaans ontbijt

Eerst had ik nog zo mijn twijfels over het feit of dit nu wel een echte stoomboot op kolen was, want veel kom je die niet meer tegen. Twee feiten overtuigde me: 1. er kwam stoom uit de zijkant van de boot en 2. uit de rook vielen op het achterdek kleine asdeeltjes. Bij aankomst in de haven van Manitowoc lagen de kolen op grote hopen, dus viel er helemaal niet meer te twijfelen.

Stoomuitlaat aan de zijkant van de boot

Aankomst in Manitowoc

Afrijden van de camper

Na aankomst in Wisconsin kon voor de tweede keer deze reis het horloge een uur terug, halverwege Lake Michigan loopt de grens tussen beide staten en hier gaat dan ook de centrale timezone in. Deze zijn we ook in Kentucci twee keer over gegaan, daar loopt de zone op een vreemde manier dwars door de staat heen.

We zijn richting Fond du LAc vertrokken, zuidelijk van Lake Winnebago. Dit is dan wel een wat kleiner meer, maar als je het aan de zuidkant passeert, kan je wederom de overkant niet zien. Vanuit Fond du Lac via Portage (onderweg passeer je dan het dorpje Friesland) en vele andere (soms zeer kleine) dorpjes zijn we uiteindelijk in La Crosse beland.
Onderweg zijn we er dus achter gekomen wat de favoriete sport van Amerikanen met een tuin is: nee, niet football, basketbal of ijshockey, maar grasmaaien op een minitractor. Onvoorstelbaar veel tuineigenaren waren die dag bezig met zo'n minitractor hun niet onaanzienlijke lap tion te kortwieken.

Een van de kleine dorpjes onderweg

Bij La Crosse moet de Mississippi (jawel, 2xdubbel s, 1x dubbel p) overgestoken worden. Hier is de Mississippi nog niet zo breed als bij New Orleans, maar de brug erover is al van redelijke afmetingen.

Geen trompetterende negers met bolhoeden hier, daarvoor moet je verder naar het zuiden zijn. Wel een Mississippi raderboot aan de overkant van de rivier.

Na wat omleiding (kilometertje of 20) zijn we uiteindelijk in een State Park beland met de naam: Forestville/Mystery Cave State Park, maar omdat we toch al genoeg grotten gezien hebben van de week, laten we die maar voor wat ze zijn. Morgen verder richting het westen, we hopen dan dicht bij het eerste National Park in het westen te komen, nl. Badlands.