Zaterdag 21 juni 2003.

De Grote Leegte

Zoals gisteren reeds vermeld zijn we opweg naar een wat zuidelijker deel, waar een groot aantal van de Nationale Parken zitten. Echter voordat het zover is, moeten we nog een flink stuk afzakken. Vandaag zijn we van Hoback Junction naar Red Canyon, in het Flaming George National Rec. Area gereden. Het eerste stuk was nog dezelfde weg als richting Rocky Mountains, maar vanaf Rock Springs zijn we dus een andere kant op gegaan.

Daar hebben we dus geen spijt van gehad, maar eerst het stuk van Hobart Junction tot aan Rock Springs. Ik wil dit maar de Grote Leegte noemen. Onvoorstelbaar wat een hoop niets daar. Zover als dat je kijken kunt, zie je dus niets, alleen maar een soort struikgewas van een klein halve meter hoog.

Eenmaal kwamen we dan een groep cowboys (en cowgirls) tegen die een groep koeien aan het opdrijven waren langs een pad, vlak tegen de weg aan. Dit gaat dus inderdaad zo als je dat in menig film op de T.V. heb kunnen zien, inclusief de kreten die erbij horen.

Ook de onvermijdelijke windmolen om de waterbakken voor het vee te vullen kom je dan af en toe tegen, meestal ver weg in het land.

Onderweg hebben we weer even wat cultuur opgedaan door het "Mountain Man" museum te bezoeken. Net als het museum over de indianen vorige week, geeft je dit ook weer een indrukwekkend beeld hoe mensen geleefd hebben die hier begin 1800 naar toe kwamen.
Zo beschreven lijkt het saai een saaie rit geweest te zijn, maar het is bijzonder indrukwekkend om bijna 100 mijl door niets heen te rijden. Het weer viel overigens tegen vandaag, regelmatig regenbuien, lage temperaturen, niet bijzonder uitnodigend om iets buiten de auto te doen. We rijden al dagen op een hoogte van tussen de 2.000 en 2.500 meter, in een enorm gebied waar 's winters de sneeuw meters hoog moet liggen.
Aangekomen in Rock Springs hebben we ons maar weer in een stuk Amerikaanse cultuur gestort: de fastfood keten. Veel zin hebbende in een patatje oorlog, sate speciaal of frikandel, moesten we ons maar neerleggen bij de Amerikaanse Hamburger. Dus NIET bij Mc Donalds, want die smaken toch overal hetzelfde, maar bij Wendy's, ook een hamburger keten, maar dat valt wel goed naar binnen te krijgen. Colaatje erbij van een kleine liter, ja niets kan hier in normale proporties. Maar goed het smaakte prima, dus met een volle maag boodschappen doen bij de Wall Mart. Nu hadden we al een aantal grote supermarkten gezien (waaronder ander Wall Marts), maar dit sloeg alles. Jammer dat ik mijn fototoestel niet bij me had.
Na Rock Springs dus op een route die niet voorbereid is richting Flaming Gorge Rec. Area. Zoals ik al zei, hier hebben we geen spijt van gehad, de highway 191 loopt over de rand van brede vallei, of zeer brede canyon, net hoe je het wilt zien, op een hoogte van ca. 2.200-2.500 meter. De vallei is honderden meters lager, dus fantastische vergezichten.

En ja hoor, ergens in de middle of nowhere zijn we dus door de 5.000 mijl grens gegaan, het maximum aantal miles dat bij het huurcontract van de camper te krijgen was.
Onderweg nog even de staatsgrens met Utah overgestoken, binnen enkele mijlen veranderde het landschap vrij abrupt, canyonachtig met veel bomen erop, rode rotsen en grond, zeer mooi. Aangekomen bij het State Park was onze eerste trieste constatering dat ook hier bosbranden toegeslagen hebben. Ca. 10.000 ha. is vorig jaar afgebrand en staat er nu zeer troosteloos bij. Gelukkig ook nog onverbrande delen, en ook hier weer prachtige vergezichten.

Bij de stuwdam hebben we info gehaald over het park, daar we niets over deze omgeving hebben voorbereid, is alles een verrassing. Morgen gaan we een rondrit door het park maken, de dam van binnen bezichtigen en dan verder door naar het zuiden. Hopenlijk knapt het weer dan op, want het regent nu al enige uren, het zicht is slecht vanwege laaghangende bewolking. We staan op een parkcampground, wat hier betekent dat er dus niets verder bij is.

We zijn dus nu 3 weken onderweg, hierbij wat feiten:
Gereden: 5.046 mijl = 8.073 km.
Verbruikte benzine: 496 gallon = 1.877 liter (ter vergelijk, ik verbruik ca. 2.250 liter diesel per JAAR
Aantal staten die we gepasseerd zijn: 16, te weten:
Utah
Aantal bezochte National Parks tot nu toe: 4
Aantal bezochte State Parks en National Forests: Geen idee, maar veel
Kwaliteit wegen: Interstate o.h.a. matig tot slecht, Highways redelijk tot goed