Maandag 14 juli 2003.

De Camper

Om iedereen een beetje een idee te geven waar we nu 6 weken mee rond hebben gereden heb ik een aantal detailfoto's gemaakt van de camper.



De camper is in totaal 25 feet lang, wat ruim 8 meter is. Gewicht ca. 5.500 kg. Onder de motorkap een 3,5 liter 10 cylinder benzinemotor. Verbruik ongveer 1 liter benzine op 3 kilometer.



Automatische versnellingsbak, airconditioning, stoelen met armleuning en een goed overzicht over de weg maken het rijden aangenaam en comfortabel.



Omdat de camper naar achteren open is, ontstaat een enorme ruimte, wat als nadeel heeft dat je alle geluiden uit het woongedeelte hoort. Vooral op slechte wegen (bijv. de interstates) is dit niet bepaald prettig, alles rammelt in het achterdeel, en je hebt het idee dat op een zeker moment de hele camper uitelkaar zal vallen.


Blik naar achteren vanuit het bestuurdersgedeelte

Het achterdeel is voor 2 personen ruim zat, er kunnen theoretisch 4 mensen in reizen, maar voor 6 weken lijkt me dit aan de krappe kant.
Geheel achterin is een soort twijfelaar bed, aan de korte kant, zodat als je aan de lange kant bent het niet echt comfortabel slapen is.
Wij hebben dit bed dan ook niet gebruikt en alleen voor de opslag van de koffers gebruikt.



Boven het bestuurdersgedeelte is ook nog een deel om te kunnen slapen, dit is net zo lang als dat de camper breed is, en voldoende breed voor 2 personen. Matras is wel aan de harde kant, maar alles went zullen we maar zeggen.


Bed boven het bestuurdersgedeelte

Kastruimte is redelijk voldoende, bovenin zijn veel wat kleindere kastjes te vinden, met daarbij een hangkast. Wederom, voor 2 personen voldoende, voor 4 personen weinig zat.


Een deel van de kastjes en de airco.

Vlak achter het bestuurdersgedeelte staat een ruime stoel, waar je redelijk relaxed in kunt zitten. Benen op de bank aan de andere kant van het pad, en het lijkt wel of je thuis op de bank zit.



Tegenover deze stoel een eettafel met twee banken eromheen. Behoorlijk aan de krappe kant, je moet jezelf iedere keer op de bank wringen. De rugleuning van de bank is laag, waardoor het na enige tijd niet echt comfortabel meer zit. Om te eten voldoet het prima. Tafel was in deze camper aan de wiebelige kant, vermoedelijk heeft een van de vorige gebruikers er een ongelukje mee gehad.....


"Eethoek"

Naast de ruime stoel is de zijingang van de camper. Deze deur bestaat uit twee delen, een binnendeur met muggengaas erin, inclusief zeer onhandig handvat. Dan de buitendeur, wederom met een nogal onhandig deurvergrendeling.
De constructie van dit deurengeheel was in deze camper matig, ergens van binnen zat er iets los, waardoor dit soms uren bleef rammelen. Het proppen van een spons tussen de binnen en buitendeur hielp enigszinds, maar niet 100% afdoende.



Links van de deur het 3 pitsgasstel, voldoende om een niet al te ingewikkelde maaltijd te koken. Indien je voor 4 personen hierop moet koken, dan weet ik het nog niet. Gasstel werkt op LPG gas. Naast het gasstel een klein aanrecht met dubbele spoelbak en warm/koud stromend water.



Zelfs een magnetron is aanwezig, alhoewel deze alleen maar werkt als de camper is aangesloten op het openbare electriciteitsnet.


Magnetron met daaronder controle paneel voor water, gas en afvalwater.

Tegenover het "keukenblok" en links van de "eethoek" een koelkast met vriesvak. Niet zo groot als thuis, maar ruim voldoende om voor een aantal dagen voedsel te bewaren. Vriesvak werkt bijzonder goed, vlees e.d. invriezen, ijsjes bewaren is geen enkel probleem. Koelkast werkt op LPG zolang de camper niet op electriciteit is aangesloten. Omzetten van gas naar electriciteit gaat automatisch, in oudere campers schijnt dit wel eens anders te zijn.



Links van de koelkast een klein wastafeltje met spiegel erboven, ook hier weer met warm/koud stromend water. Het water wordt opgewarmd in een LPG boilertje wat handmatig aangezet dient te worden. Deze kan in principe aan blijven staan, maar verbruikt dan overdag wel onnodig gas.



Naast het wasbakje de toegangsdeur naar toilet en douche. Beide tamelijk krap bemeten maar goed funtioneel. Toilet is in principe chemisch, er moet na iedere leging van de afvalwatertanks een zakje desinfectant in de tank gegooid worden om evt. stank te voorkomen. Deur naar de toilet/douchegelegenheid is aan de lage kant, dus denk om het hoofd kan ik uit ervaring mededelen.


Toilet

Douchecabine is klein bemeten, maar indien de campground geen douchegelegenheid heeft, dan is dit een prima vervanging. We hebben er niet al te vaak gebruik van gemaakt, want de douche verbruikt relatief veel water en levert veel afvalwater op. Gevolg is dat je dus vaker je tanks moet vullen en legen.
De meeste campgrounds hebben uitstekende en keurig schone douche/toilet gelegenheden, zodat we o.h.a. hiervan gebruik gemaakt hebben. Een aantal campgrounds in de grote National Parks hebben geen douches, dus op dat moment was deze douche een uitkomst.


Douche

Water, electriciteit en afvoer zitten aan de rechterkant (bestuurderskant) bij alle campers. De campgrounds zijn hier ook op ingericht, zodat je nooit (op een uitzondering na dan) met problemen kom te zitten bij het aansluiten.



Sommige campgrounds hebben geen afvoer op de staanplaats, hier kan je bij vertrek naar een dumpplek rijden en de afvaltanks legen. De camper heeft twee afvalwater tanks, een zog. "greywater" tank, hier komt het gootsteenwater en douchewater in, en een "blackwater" tank, waarin het toilet uitkomt.
De aansluiting zit onder de camper en was lastig bereiken bij dit type. Afvoerslang aansluiten op de camper, einde slang in het dumpstation hangen en dan eerst de afsluiter van de "blackwater" tank opentrekken. Tegen de tijd dat deze leeg is dan de afsluiter van de "greywater" tank opentrekken, zodat de boel evt. "schoon" kan spoelen. Om het jezelf makkelijker te maken is het handiger om alleen vloeibaar in de blackwater te laten lopen.



Aan de achterkant van de camper hangt het reserve wiel, dit steek voorbij de bumper, dus indien je ergens tegen aanrijdt, dan raakt het wiel dit het eerst. Gevolg kan zijn dat je de hele achterkant van de camper inelkaar drukt, dus goed opletten bij het achteruitrijden.
Rechts van het wiel de vuldop voor de drinkwater tank. Er gaat ruim voldoende water in voor enkele dagen.



In de camper (onder de magnetron) zit een paneel waarop je kunt controleren hoeveel water en gas je nog hebt, en tot hoever de afvalwatertanks leeg zijn. Gas kan bijgevuld worden door een luikje rechts van de toegangsdeur. Het verbruik van gas is laag, een keer in de 2-3 weken een beetje bijvullen is voldoende. Gas is lang niet overal verkrijgbaar, en indien de tank leeg is, dan werkt de koelkast overdag ook niet meer. Bij 35-40 graden buiten is deze dan snel ontdooit.



Onder de camper is nog wat ruimte om spullen in te stoppen, erg handig voor oncourante zaken en dingen die je niet regelmatig nodig hebt.



Buiten bovengenoemde zaken heeft het woongedeelte een airconditioner, die alleen werkt op het openenbare electriciteits net, of op een evt. aanwezige generator (wij hadden die niet). De airco is geen overbodige luxe als je op plaatsen komt waar het buiten boven de 30 graden is. Wel maakt het apparaat veel kabaal.
Wij hebben met veel genoegen 6 weken met dit apparaat rondgereden. Het rijden is absoluut niet moeilijk, even wennen aan de bochten en niet te wild mee doen.